19 Nisan 2020 Pazar

Otomatik Portakal

A Clockwork Orange
Otomatik Portakal
Yıl                : 1971
Yönetmen  : Stanley Kubrick
Menşei       : İngiltere
Dil.              : İngilizce
IMDb.         : 8.4/10

Öncelikle söylemeli ki herkesin kendini yakın hissedebileceği bir film değil Otomatik Portakal. Zira Stanley Kubrick’inn filmlerinde ana tema: kural, baskı, toplum değerleri olmadan insanın gerçek doğasını sergilemektir. Cinsellik, şiddet ve metafizik gibi uçurumlar onun labaratuvarıdır adeta. Onun için sinema, hem bir sanat hem de bilim dalıdır. Filmlerini bir bilim adamı titizliğinde işleyen yönetmen her filmi ile izleyicisini biraz daha büyüsünün etkisi altına alır. 

Otomatik Portakal tecavüz şiddet ve hırsızlık gibi suçlarla çevrelenmiş insanı tek tip üretim malları haline getirip arındırabilir miyizi dolayısıyla daha müreffeh bir dünya yaratabilir miyizi sorguluyor.. Salt iyilik yapan makinelerle donatılan gezegene dair bir muhasebe ve veya muhakeme bu.

Ne ki bu misyon, ilahi komedyaya başlı başına bir isyan, kutsalına küfür ve başka tanrı olmayı ilan eden bir itiraf aslında. Zira iyilik seçilen olmaktan çıkınca insanlıktan çıkan bir yaratığa dönüşüyor eşref-i mahluk ! Çünkü yaradanın verdiği iradeye muhalefet veya insanın vicdani yasasına karşı gelmesi onu hem yaradandan uzaklaştırıyor hem de içsel bir kodeste yalnızlığa terk ediyor. Kaldı ki bunu talep edenler; insanı vazgeçilmiş özgürlükleri ile yaradandan kaçırmayı seçmekle, seçimsizler dünyasının ortasında kutsal suçlarını yani ortak koştuklarını itiraf ediyorlar. Ahlakın vicdanı iyiliğe ulaştıran kurallarına itiraz ve intizar; sahiplerini, normatif döngüsünün içinde salt birer suçlu haline getiriyor. 

Velhasılı aptal değil abdal olunmalıdır. Abdal kuldur; akışa teslimdir ve evrilir. Aptal müzmin muhaliftir, alacaklı zannedendir, evrilmez devrilir !


Hiç yorum yok:

Yorum Gönder